Анкета автора(ов)
Фамилия, имя, отчество, учёная степень, звание, должность. Полное и сокращённое наименование организации, адрес организации. | Мухаметшина Р.М. – кандидат химических наук Е-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Казанский государственный архитектурно-строительный университет Адрес организации: 420043, Россия, г. Казань, ул. Зеленая, д. 1 |
Название статьи. | Водородное изнашивание деталей дорожно-строительных машин |
Аннотация. | В статье анализируются особенности водородного изнашивания деталей дорожно-строительных машин. Рассмотрены общие закономерности водородного изнашивания как специфического вида поверхностного разрушения. Установлены пути наводороживания поверхностей деталей дорожно-строительных машин. Обсужден механизм водородного изнашивания. На основе изучения закономерностей водородного разрушения деталей машин и оборудования сформулированы способы защиты от трибонаводороживания. |
Ключевые слова. | водородное изнашивание, дорожно-строительные машины, наводороживание, износ деталей. |
First name, Middle name, Last name, Scientific degree, Scientific rank, Current position. Full and brief name of the organization, The organization address. | Mukhametshina R.M. – candidate of chemical sciences E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Kazan State University of Architecture and Engineering The organization address: 420043, Russia, Kazan, Zelenaya st., 1 |
Title of the article | Breakdowns of road-building machines as a result of corrosion |
Abstract. | Hydrogenation the parts’ friction’s surface is one of the main factors, which determines road-building machinery’s wear and tear. Hydrogenous wear is discovered in the road-building machines’ and different kinds of machinery’s units of friction. At present the problem of hydrogen wear and tear is very significant because it is important to increase of machines’ reliability and longevity. Nowadays such problem becomes relevant because of growth of thermal and mechanical load on the units of friction. In the article there are general regularities of machines’ parts’ hydrogen wear; there are also the main methods of hydrogenation of the road-building machines’ surfaces of parts. The article gives a detailed analysis of hydrogen wear’s mechanism. Depreciated surface of machines’ parts is summation of different kinds of destructions, physical-chemical modifications of metal surface, which happen under the influence of outside factors. Hydrogen is the accelerator of machines’ parts’ wear and tear. We can view such influence in the process of different units’ of friction work and also during the contact with water, humidity changings and the temperature of parts. The formulated methods of protection against tribohydrogenation we learned by study of machines’ parts’ hydrogen wear and tear’s regularities. |
Keywords. | hydrogen wear and tear, road-building machines, hydrogenation, wear and tear of parts. |
Для цитирования: | Мухаметшина Р.М. Водородное изнашивание деталей дорожно-строительных машин // Известия КГАСУ. 2015. №4(34) С.334-338. |
For citations: | Mukhametshina R.M. Breakdowns of road-building machines as a result of corrosion // Izvestiya KGASU. 2015. №4(34) P.334-338. |