Анкета автора(ов)
Фамилия, имя, отчество, учёная степень, звание, должность. Полное и сокращённое наименование организации, адрес организации. | Абдюшев А.А. – старший научный сотрудник ЛНМО E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Институт механики и машиностроения казанского научного центра российской академии наук Адрес организации: 420111, Россия, г. Казань, ул. Лобачевского, д. 2/31 Юманов В.А. – кандидат технических наук, доцент E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Казанский государственный архитектурно-строительный университет. Адрес организации: 420043, Россия, г. Казань, ул. Зеленая, 1 |
Название статьи. | Определение нагрузок на транспортное средство от динамического воздействия грузов при экстренном торможении |
Аннотация. | Рассмотрена уточняющая модель взаимодействия груза и транспортного средства при экстренном торможении. Выведена формула, позволяющая определить значение сил воздействия между грузом и транспортным средством. Предложен алгоритм определения статических нагрузок эквивалентным динамическим воздействием груза на транспортное средство при конечноэлементном анализе. Приводятся результаты практического применения предложенного подхода. Приводятся обоснованные рекомендации на основе выведенных формул и примера. |
Ключевые слова. | Транспортировка грузов, коэффициент динамичности, уравнения движения, метод конечных элементов. |
First name, Middle name, Last name, Scientific degree, Scientific rank, Current position. Full and brief name of the organization, The organization address. | Abdiushev A.A. – senior scientific employee of LNMS E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Institute of mechanical engineers and machine building of Kazan scientific centre of russian academy of sciences The organization address: 420111, Russia, Kazan, Lobachevsky st., 2/31 Yumanov V.A. – candidate of technical sciences, associate professor E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Kazan state university of architecture and engineering The organization address: 420043, Russia, Kazan, Zelenaya st., 1 |
Title of the article | Determination of loads on the vehicle on the dynamic impact loads during emergency braking |
Abstract. | In this paper, the case of impact loads from not fastened cargo on the front side of the vehicle in case of emergency braking operation and mounting. For this purpose, was drawn up a mathematical model of motion two-mass system. The friction load on the vehicle body is not taken into account. On the basis of differential equations of motion were derived a formula for determining the dynamic factor, which allows to reduce the dynamic problem to a static. It is shown that in the special case when the applied load instantly, the coefficient of dynamic, as defined in Article coincides with the value specified on the basis of traditional energy method. An algorithm for determining the loads on the front side of the body in the determination of the stress strain state of the construction side of the finite element method. Recommendations are given for cases with one-point and multipoint touch cargo and the board. We consider the practical problem: transportation turbodrills by semi-trailer on the basis of KAMAZ. The values of dynamic coefficients by different methods are obtained. As a result of the comparison conclusions are made. Recommendations are given that allow to clarify the results of the analysis considered case. |
Keywords. | Cargo transportation, the dynamic coefficient, equations of motion, the finite element method. |
Для цитирования: | Абдюшев А.А., Юманов В.А. Определение нагрузок на транспортное средство от динамического воздействия грузов при экстренном торможении // Известия КГАСУ. 2012. №2(20) С.280-288. |
For citations: | Abdiushev A.A., Yumanov V.A. Determination of loads on the vehicle on the dynamic impact loads during emergency braking // Izvestiya KGASU. 2012. №2(20) P.280-288. |