Анкета автора(ов)
Фамилия, имя, отчество, учёная степень, звание, должность. Полное и сокращённое наименование организации, адрес организации. | Смолова М.В. – доцент Е-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Казанский государственный архитектурно-строительный университет Адрес организации: 420043, Россия, Казань, ул. Зеленая, д. 1 |
Название статьи. | Архитектурно-художественные концепции архитектуры метрополитена |
Аннотация. | Архитектурно-пространственное решение узлов метрополитена подчинено одной из двух противоположный архитектурно-художественных (и связанных с ними функциональных) концепций – концепции «репрезентативности» и концепции «утилитарности». Первая является ключевой в строительстве линий Московского метрополитена (1935-1950 гг.). Отразила пафос времени, утвердившегося тогда представления об архитектуре и архитектурном ансамбле. Концепция «утилитарности» отразила основную тенденцию зарубежной практики строительства метрополитена. Для нее характерно стирание функциональной замкнутости метрополитена. Предметом проектирования становится не станция, рассматриваемая как часть определенной линии и нечто в себе завершённое, а станция, во-первых, как часть подземно-надземного комплекса, во-вторых, как место сосредоточения и взаимодействия самых разнообразных, городских общественных функций. |
Ключевые слова. | сеть подземных линий метрополитена, концепция «репрезентативности», «утилитарности», индивидуализация архитектурно-художественного решения станций. |
First name, Middle name, Last name, Scientific degree, Scientific rank, Current position. Full and brief name of the organization, The organization address. | Smolova M.V. – associate professor E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Kazan State University of Architecture and Engineering The organization address: 420043, Russia, Kazan, Zelenaya st., 1 |
Title of the article | Architectural and artistic concepts of subway architecture |
Abstract. | The world-wide existing architectural and spatial design of subway junctions serves one of two opposite architectural and artistic (and the corresponding functional) concepts – «representative» and «utilitarian». The first one was the key concept during the construction of Moscow subway (1935-1950). It reflected the enthusiasm and the architectural ideas of those times. The «utilitarian» concept reflected the main trend of foreign practice of subway construction. Removal of functional exclusiveness is peculiar about it. It`s not the station as a part of a subway line and something completed which is in project, but the station as a part of the underground – and surface complex uniting various means of transportation lines, first, and, second, as a spot where various urban public functions are concentrated and coordinated; and, finally, the station whose structure ensures the opportunity of maximal spatial expanding, involving, transforming and establishing new functionally technological contacts with a multipurpose environment. These are vast underground squares of Vienna, Munich, cut with subway escalators and travolators, multilevel and multicircular structures of Defense in Paris; huge transport and trade underground complexes of Tokyo and Osaka; multifunctional underground transport complexes of Brussels, Philadelphia, Detroit, Frankfurt-on-Main, London; trade complexes of Lyons, Lille, Los Angeles, etc., as prototypes of the future urban public centers. |
Keywords. | the subway underground network, the «utilitarian» concept, the «representative» concept, person within the subway system the architectural and artistic design of the stations. |
Для цитирования: | Смолова М.В. Архитектурно-художественные концепции архитектуры метрополитена // Известия КГАСУ. 2016. №3(37) С.68-74. |
For citations: | Smolova M.V. Architectural and artistic concepts of subway architecture // Izvestiya KGASU. 2016. №3(37) P.68-74. |