Архив журнала - Известия Казанского государственного архитектурно-строительного университета.

Включен в Перечень ведущих рецензируемых научных журналов и изданий, определяемый ВАК

Архив журнала

Анкета автора(ов)



Фамилия, имя, отчество, учёная степень, звание, должность. Полное и сокращённое наименование организации, адрес организации.Терегулова Э.Р. – кандидат физико-математических наук, ст. преподаватель E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Казанский государственный архитектурно-строительный университет Адрес организации: 420043, Россия, г. Казань, ул. Зелёная, д. 1
Название статьи.Перспективы применения жестких дорожных одежд при строительстве автомобильных дорог и аэродромов и проблемы их конструирования и расчета
Аннотация.В условиях стремительного увеличения интенсивности движения, развития автомобилестроения, самолетостроения, увеличиваются нагрузки на покрытия автомобильных дорог и аэродромов. Поэтому современные дорожные и аэродромные покрытия должны обладать хорошими эксплуатационными показателями, и быть довольно экономичными. И сегодня как никогда актуальными вопросами современного строительства являются вопросы улучшения конструкций жестких дорожных одежд и совершенствования методов их расчета. Кроме того, проектировщик должен отслеживать и инновации в строительстве – применять новые материалы и соответственно новые технологии.
Ключевые слова.Жесткие покрытия автомобильных дорог и аэродромов, расчет и конструирование жестких дорожных одежд.
First name, Middle name, Last name, Scientific degree, Scientific rank, Current position. Full and brief name of the organization, The organization address.Teregulova E.R. – candidate of physical-mathematical sciences, senior teacher E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Kazan State University of Architecture and Engineering The organization address: 420043, Russia, Kazan, Zelenaya st., 1
Title of the articleProspects of application of rigid road under construction of automobile roads and airfields, and the problems of design and calculation
Abstract.The article deals with the use of rigid pavement in the country. Rigid pavement compared to asphalt, have a number of advantages: they are more durable (can withstand the impact of heavy loads), more durable (battery life is 2-3 times higher than that of asphalt), and this is at approximately the same construction cost. In addition, the increase in traffic congestion of road transport (axle load, traffic, studded tires) negates all the effort and cost for the construction and repair of roads on highways with a coating of asphalt. There are certainly a number of unpleasant things, which inhibit the widespread use of concrete slabs and foundations. Here are the main shortcomings: the presence of expansion joints, rigid requirements for compliance technology installation and follow-up care for hardening concrete, destruction and exfoliation of the surface layer of concrete («peeling»), the formation of cracks. But as shown by analysis of the issue to date found many solutions that enable precede almost all the shortcomings of hard pavement (using a continuous reinforced concrete slabs, the use of high-strength concrete, the use of macro porous concrete, the use of recycled cement concrete, the use of new geosynthetic materials in the construction and repair of concrete slabs coatings). In addition, the methods of calculating rigid pavement should be improved in parallel with the emergence of new designs and new materials, that is, the issue is still relevant, as there is innovation in the design of processes, materials, and technologies. Therefore, the second part of the article contains the basic provisions on the calculation of rigid pavement, and also presents a method of calculation based on the stage of the limit equilibrium (that is, the stage immediately prior to their destruction), which provides significant savings in material and money and at the same time leads to increased reliability.
Keywords.Bearing ability, ferro-concrete plate, deformable basis, rigid-plastic body.
Для цитирования:Терегулова Э.Р. Перспективы применения жестких дорожных одежд при строительстве автомобильных дорог и аэродромов и проблемы их конструирования и расчета // Известия КГАСУ. 2012. №4(22) С.389-396.
For citations:Teregulova E.R. Prospects of application of rigid road under construction of automobile roads and airfields, and the problems of design and calculation // Izvestiya KGASU. 2012. №4(22) P.389-396.


Оглавление

 
Russian (CIS)English (United Kingdom)

Авторизация

ПОИСК ПО САЙТУ

Счетчик посещений

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterСегодня10
mod_vvisit_counterВчера100
mod_vvisit_counterЗа неделю314
mod_vvisit_counterЗа прошлую неделю639
mod_vvisit_counterЗа месяц879
mod_vvisit_counterЗа прошлый месяц2495
mod_vvisit_counterЗа все время787841

Online (12 hours ago): 2
Your IP: 192.168.1.44
,
Сегодня: Oct 10, 2024