Анкета автора(ов)
Фамилия, имя, отчество, учёная степень, звание, должность. Полное и сокращённое наименование организации, адрес организации. | Бикчентаева Р.Р. – кандидат педагогических наук, доцент E-mail: rа Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Халиуллин М.И. – кандидат технических наук, доцент Казанский государственный архитектурно-строительный университет Адрес организации: 420043, Россия, г. Казань, ул. Зелёная, д. 1 |
Название статьи. | Формирование компетенций у будущих педагогов профессионального обучения посредством практик |
Аннотация. | В условиях динамично развивающегося общества существенно возросли требования к уровню профессиональных компетенций специалистов. При обучении будущих педагогов профессионального обучения в сфере строительства прохождение различных видов практик и применение педагогических технологий активного обучения, например метода проектов, оказывает значительное влияние на формирование профессиональных компетенций. Приведен анализ компетенций, формирующихся у студентов после прохождения учебной, технологической и педагогических практик. Рассмотрены различные формы проектного метода обучения педагогов профессионального обучения: исследовательские, творческие и игровые проекты. Проведен анализ критериев оценки формирования компетенций у студентов. |
Ключевые слова. | Профессиональные компетенции, педагог профессионального обучения, проектный метод обучения, учебная практика, технологическая практика, педагогическая практика, строительные технологии. |
First name, Middle name, Last name, Scientific degree, Scientific rank, Current position. Full and brief name of the organization, The organization address. | Bikchentaeva R.R. – candidate of pedagogical sciences, associate professor E-mail: rа Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Khaliullin M.I. – candidate of technical sciences, associate professor Kazan State University of Architecture and Engineering The organization address: 420043, Russia, Kazan, Zelenaya st., 1 |
Title of the article | Formation of the competences of future teachers through training practices |
Abstract. | Increase of requirements to professional competences of teachers of the vocational training which is carrying out training of specialists in the sphere of construction, is caused by development of new technologies and economic conditions in a construction complex. It is shown that considerable influence on formation of professional competences of students – future teachers of vocational training in the sphere of construction renders passing of different types of practices and application in educational process of pedagogical technologies of active training. The analysis of the competencies that form at students after passing educational, technological and pedagogical practices is carried out. Various forms of a design method of training of teachers of vocational training are considered: research, creative and game projects. As an example the list of the professional competences which are forming at students after passing of training in Educational advice center technology «Knauf» at Kazan State University of Architecture and Engineering is considered. The analysis of the competences which are forming at students, passing the practice is carried out. Various forms of a design method of training of teachers of vocational training are considered, criteria of success of work on projects are revealed. Employments of graduates of university in «Vocational training» are analyzed On the basis of results of poll among the employers representing an education system, the analysis of criteria of an assessment of formation of competences at students in the course of training is carried out. |
Keywords. | Professional competence, teacher of vocational training, project-based learning, educational practice, technological practice, pedagogical practice, building technology. |
Для цитирования: | Бикчентаева Р.Р., Халиуллин М.И. Формирование компетенций у будущих педагогов профессионального обучения посредством практик // Известия КГАСУ. 2012. №4(22) С.502-508. |
For citations: | Bikchentaeva R.R., Khaliullin M.I. Formation of the competences of future teachers through training practices // Izvestiya KGASU. 2012. №4(22) P.502-508. |