Анкета автора(ов)
Фамилия, имя, отчество, учёная степень, звание, должность. Полное и сокращённое наименование организации, адрес организации. | Пономарев А.Б. – доктор технических наук, профессор E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Вахрушев С.И. – кандидат технических наук, доцент Пермский национальный исследовательский политехнический университет Адрес организации: 614990, Россия, г. Пермь, ул. Комсомольский проспект, д. 29 |
Название статьи. | Опытная работа и педагогические эксперименты по дисциплине «Строительные машины» |
Аннотация. | Представлены результаты педагогических экспериментов по изучению строительных машин с привлечением экспериментальных и контрольных учебных групп. В экспериментальных учебных группах применены активные формы проведения аудиторных занятий с внедрением задачной (поисково-исследовательской) системы обучения на основе функционально-структурного подхода, а в контрольных – использована традиционная методика преподавания с применением репродуктивного (информационно-иллюстративного) изложения учебного материала. |
Ключевые слова. | Структура педагогического эксперимента, статистические критерии, сходимость результатов, учебные группы, функционально-структурный подход, шкалы измерений. |
First name, Middle name, Last name, Scientific degree, Scientific rank, Current position. Full and brief name of the organization, The organization address. | Ponomarev A.B. – doctor of technical sciences, professor E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Vahrushev S.I. – candidate of technical sciences, associate professor Perm National Research Polytechnical University The organization address: 614990, Russia, Perm, Komsomolsky av., 29 |
Title of the article | Skilled-experimental work on discipline «Building equipment» |
Abstract. | The urgency of subjects of research consists that modern building equipment represents the difficult technical systems equipped with hydroficated power drives and a control system with the modern electronic equipment on the basis of microprocessor techniques, providing automation of performance of technological operations in building processes. There is a contradiction between necessity of providing the high quality of development of building equipment subject within the limited class hours and absence of methodical basesт and experience of carrying out classes in this subject. With a view of the decision of this problem was offered and checked up experimentally the technique of the functional-structural approach to the analysis and synthesis of building equipment as difficult technical systems on chair «Building manufacture and geotechnics» of Perm national research polytechnic university. Article is devoted to research of results of pedagogical experiment on studying building equipment with application of a new teaching technique on the basis of the functional-structural approach to the analysis and synthesis of building equipment as difficult technical systems. Skilled-experimental work is executed during an academic year with attraction of experimental and control educational groups. Pedagogical experiments are executed on the basis of the general empirical method of research at which processes and occurences were studied in strictly controllable and operated conditions. The new technique of training is used as the explanatory variable, and as dependent variables knowledges, skills are used. |
Keywords. | Structure of pedagogical experiment, statistical criteria, convergence of results, educational groups, the functional-structural approach, scales of measurements. |
Для цитирования: | Пономарев А.Б., Вахрушев С.И. Опытная работа и педагогические эксперименты по дисциплине «Строительные машины» // Известия КГАСУ. 2013. №4(26) С.382-389. |
For citations: | Ponomarev A.B., Vahrushev S.I. Skilled-experimental work on discipline «Building equipment» // Izvestiya KGASU. 2013. №4(26) P.382-389. |