Анкета автора(ов)
Фамилия, имя, отчество, учёная степень, звание, должность. Полное и сокращённое наименование организации, адрес организации. | Сафин Р.С. – доктор педагогических наук, профессор E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Корчагин Е.А. – доктор педагогических наук, профессор E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Сучков В.Н. – кандидат технических наук, профессор E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Собровин А.С. – студент Казанский государственный архитектурно-строительный университет Адрес организации: 420043, Россия, Казань, ул. Зеленая, д. 1 |
Название статьи. | Модель и методика проведения экскурсии студентов на строительный объект |
Аннотация. | Цель статьи – раскрыть сущность экскурсии как инновационной формы обучения студентов. Определены общие признаки экскурсий, приведена их классификация, выделены основные этапы экскурсии, выявлены требования к преподавателю-экскурсоводу. Экскурсия рассматривается с позиций дидактического процесса применительно к посещению строительного объекта. Раскрывается методика урока-экскурсии на строительный объект. Разработана модель организации экскурсии студентов. Приведены экспериментальные данные проведения урока-экскурсии на строительный объект. |
Ключевые слова. | Экскурсия, строительный объект, этапы, преподаватель, студенты, форма, урок, методика. |
First name, Middle name, Last name, Scientific degree, Scientific rank, Current position. Full and brief name of the organization, The organization address. | Safin R.S. – doctor of pedagogical sciences, professor E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Korchagin E.A. – doctor of pedagogical sciences, professor E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Suchkov V.N. – candidate of technical sciences, professor E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Sobrovin A.S. – student Kazan State University of Architecture and Engineering The organization address: 420043, Russia, Kazan, Zelenaya st., 1 |
Title of the article | Model and method of holding an excursion to building site |
Abstract. | The essence of cultivation students professional and personal potential in the course of training in higher education institution is revealed in this article. The general features of an excursion are showed its classification is given. Excursions to building sites are considered as internship ones. The aims of these excursions are defined. According to these aims excursion groups are formed. Excursion to building sites is treated as important part of professional education. The main functions of the excursion are: training function, educational function. Organizing these kinds of excursions specific features of building industry should be taken into account. Foreman, civil and sanitary engineer may be a guide during the excursion. The skills which guide should possess are underlined. Such skills as: organizing, sociability, cognition are revealed as important ones. Nine stages of the excursion are marked out. The requirements to excursion-guide are defined. The stage after the excursion (e.g. making report, performing questionnaire survey, holding the concluding conference based on the results of the excursion) marked as an important one. Components and sections of excursion-holding methods are showed. The Structure of model of the excursion, including aim, organization, and process of holding components, is presented. The effectiveness of the excursion held by this method is proved by experimental data. The order of performing the excursion is described. The excursions were organized in two stages. The processed data confirmed increase in interest in relevant subject studied at university along with more activity of students during the classes. Employers had an opportunity to make student acquainted with production process, to advertise future workplace. |
Keywords. | Unconventional pedagogical technologies of training, excursion science, metthodic recommendation to hold an excursion, the organization of civil engineering production, civil engineering universities textbook, excursion science, excursion as a training process. |
Для цитирования: | Сафин Р.С., Корчагин Е.А., Сучков В.Н., Собровин А.С. Модель и методика проведения экскурсии студентов на строительный объект // Известия КГАСУ. 2014. №1(27) С.272-284. |
For citations: | Safin R.S., Korchagin E.A., Suchkov V.N., Sobrovin A.S. Model and method of holding an excursion to building site // Izvestiya KGASU. 2014. №1(27) P.272-284. |