Анкета автора(ов)
Фамилия, имя, отчество, учёная степень, звание, должность. Полное и сокращённое наименование организации, адрес организации. | Михайлов С.М. – доктор искусствоведения, профессор E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Хафизов Р.Р. – аспирант E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Казанский государственный архитектурно-строительный университет Адрес организации: 420043, Россия, г. Казань, ул. Зеленая, д. 1 |
Название статьи. | Суперграфический подход в дизайне города. Основные этапы становления и развития |
Аннотация. | Раскрывается понятие «суперграфический подход» в архитектуре и дизайне города. Рассматриваются четыре этапа в его становлении и развитии: атектоничные архитектурному формообразованию тематические цвето-графические композиции, архитектурная суперграфика в городе, анаморфические трехмерные изображения на пешеходных улицах, автономные динамические свето-графические композиции в пространстве города. |
Ключевые слова. | архитектурная суперграфика, суперграфический подход, дизайн города, анаморфические трехмерные изображения, стрит-арт, светографические композиции, видео-мэппинг, медиа-фасады. |
First name, Middle name, Last name, Scientific degree, Scientific rank, Current position. Full and brief name of the organization, The organization address. | Mikhailov S.M. – doctor of arts, professor E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Khafizov R.R. – post-graduate student E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Kazan State University of Architecture and Engineering The organization address: 420043, Russia, Kazan, Zelenaya st., 1 |
Title of the article | Given the notion of «supergraphics approach» in architecture and design of the city |
Abstract. | In this article, the authors examine the existing language in the professional definition of «supergraphics». The term supergraphics introduced in the 1970s, the American architect Charles Moore. He noted that the main feature of supergraphics is the active interaction with the form, due to independence of color-themed graphics relative to three-dimensional shape. A more detailed definition of supergraphics we can find in the famous dictionary-reference for design released by experts of MArchI. Today supergraphics takes more new and complex shapes and forms. In this case it is necessary to talk about the new design and artistic techniques as «supergaphics» approach in architecture and design of the city, aimed at active color-themed graphic conversion on the visual level, forming architectural volumes and built environment. It was also indicated by the four stages of formation and peculiarities of «supergraphics approach». Such as architectural shaping of atektonic color-themed graphic compositions (until midtwentieth century), architectural supergraphics in the city (the second half of the twentieth century), street art in pedestrian spaces of the city (the end of the twentieth century), autonomous dynamic light-graphic compositions in the space of the city. Certainly collected and systematized material has a specific scientific interest. They are quite reasonable considering supergraphics as a special approach in the transformation of the architectural environment of the city The study of this issue is of great interest to the architectural science and practice. The authors dedicate their article to this urgent issue. |
Keywords. | architectural supergraphics, supergraphics approach, the design of the city, the anamorphic three-dimensional images, street art, color-themed graphic composition, projection mapping, media facades. |
Для цитирования: | Михайлов С.М., Хафизов Р.Р. Суперграфический подход в дизайне города. Основные этапы становления и развития // Известия КГАСУ. 2015. №3(33) С.24-31. |
For citations: | Mikhailov S.M., Khafizov R.R. Given the notion of «supergraphics approach» in architecture and design of the city // Izvestiya KGASU. 2015. №3(33) P.24-31. |