Анкета автора(ов)
Фамилия, имя, отчество, учёная степень, звание, должность. Полное и сокращённое наименование организации, адрес организации. | Сафин Р.С. – доктор педагогических наук, профессор E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Корчагин Е.А. – доктор педагогических наук, профессор E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Сучков В.Н. – кандидат технических наук, профессор E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Казанский государственный архитектурно-строительный университет Адрес организации: 420043, Россия, г. Казань, ул. Зеленая, д. 1 |
Название статьи. | Подготовка будущих строителей к предпринимательской инновационной деятельности |
Аннотация. | В статье определяются наиболее характерные особенности строительной отрасли и на этой основе выделяются строительно-предпринимательские компетенции профессии строителя. Для формирования строительно-предпринимательских компетенций предлагается проектировать интегративные модули, в состав которых входят строительные и экономические дисциплины. Определяются цели, принципы, содержание, методы и формы проектирования и реализации содержания интегративного модуля. Приводятся результаты анкетирования студентов по вопросу, хотят ли они обучаться предпринимательству в процессе профессиональной подготовки. |
Ключевые слова. | Строители, предпринимательская деятельность, компетенции, профессиональное обучение, интегративный модуль. |
First name, Middle name, Last name, Scientific degree, Scientific rank, Current position. Full and brief name of the organization, The organization address. | Safin R.S. – doctor of pedagogical sciences, professor E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Korchagin E.A. – doctor of pedagogical sciences, professor E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Suchkov V.N. – candidate of technical sciences, professor E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Kazan State University of Architechture and Engineering The organization address: 420043, Russia, Kazan, Zelenaya st., 1 |
Title of the article | On teaching future civil engineers private enterprise skills and innovative activities |
Abstract. | The article focuses on competence of civil engineering students on enterprise activities taking into consideration the features of civil engineering work activities. The term «enterprise competence» is given. The presence of this competence allows future civil engineer to handle with forthcoming business tasks. The possibility of creation of the enterprise competence in the course of study is motivated. The set of disciplines, their way of teaching is recommended to implement according to student’s opinion. The disciplines, required to create enterprise competence, are defined. The expediency of introduction of both engineering and economical disciplines as a joint module is justified. The principle of connection between disciplines is defined as a main one to create the structure of compound module. By means of this connection engineering and economical disciplines are bound with each other with the aid of object of the study e.g. in water supply/drainage systems of a settlement or an industrial plant. In order to implement this connection it is recommended to be realized by means of the method of specification. The main goals, principles, structure, methods and forms of designing of the compound module are revealed. The recommended methods of study of the compound module are proposed, such as questions, tasks, situations concerning compound character of the study. The training methods of the course of study are proposed to be implemented: lectures, seminars, exams concerning compound character of the study. The essence of these methods is revealed. In order to carry out these conditions we must define the synthesis of the curriculum of several disciplines engage more experienced specialists in participation of lectures and seminars e.g. experienced engineers and economists. |
Keywords. | Civil engineers, private enterprise activity, competence, professional teaching, compound module. |
Для цитирования: | Сафин Р.С., Корчагин Е.А., Сучков В.Н. Подготовка будущих строителей к предпринимательской инновационной деятельности // Известия КГАСУ. 2013. №3(25) С.179-185. |
For citations: | Safin R.S., Korchagin E.A., Suchkov V.N. On teaching future civil engineers private enterprise skills and innovative activities // Izvestiya KGASU. 2013. №3(25) P.179-185. |