Анкета автора(ов)
Фамилия, имя, отчество, учёная степень, звание, должность. Полное и сокращённое наименование организации, адрес организации. | Бикчентаева Р.Р. – кандидат педагогических наук, доцент E-mail: rа Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Халиуллин М.И. – кандидат технических наук, доцент Казанский государственный архитектурно-строительный университет Адрес организации: 420043, Россия, г. Казань, ул. Зелёная, д. 1 |
Название статьи. | Влияние межпредметных связей на формирование компетенций будущих специалистов |
Аннотация. | Показано, что межпредметные связи повышают уровень практической и научно-теоретической подготовки обучаемых, и именно они позволяют обобщить полученные знания и умения для применения их в конкретных ситуациях как в учебной, так и в производственной деятельности. На примере дисциплины «Методика профессионального обучения», являющейся основной в составе учебного плана подготовки педагогов профессионального обучения, показаны межпредметные связи с другими дисциплинами общепрофессионального цикла, отраслевыми дисциплинами, дисциплинами гуманитарного и социально-экономического цикла и практиками. На основании проведенного анализа показано, что выбор формы занятия определяет формирование межпредметных связей. |
Ключевые слова. | Межпредметные связи, методика профессионального обучения, профессиональные компетенции, педагог профессионального обучения, строительные технологии. |
First name, Middle name, Last name, Scientific degree, Scientific rank, Current position. Full and brief name of the organization, The organization address. | Bikchentaeva R.R. – candidate of pedagogical sciences, associate professor E-mail: rа Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Khaliullin M.I. – candidate of technical sciences, associate professor Kazan State University of Architecture and Engineering The organization address: 420043, Russia, Kazan, Zelenaya st., |
Title of the article | Influence of interdisciplinary communications on formation of competences of future experts |
Abstract. | Modern process of training of specialists first of all is aimed at formation at trained appropriate competences. It is shown that interdisciplinary communications raise level of practical and scientific-theoretical preparation of trainees, and they allow to generalize the received knowledge and abilities, for their application in concrete situations, both in educational, and in a production activity. On the example of discipline «Technique of vocational training», being the main as a part of the curriculum of preparation of teachers of vocational training, interdisciplinary communications with other disciplines of an all-professional cycle, branch disciplines, disciplines of a humanitarian and social and economic cycle and practicians are shown. On the basis of the carried-out analysis it is shown that the choice of a form of occupation defines formation of interdisciplinary communications. Possession of the teacher of a technique of teaching and technical means of training in combination with skillful realization of interdisciplinary communications when carrying out studies provides formation of appropriate competences at future experts. |
Keywords. | Interdisciplinary communication, technique of vocational training, professional competence, teacher of vocational training, building technology. |
Для цитирования: | Бикчентаева Р.Р., Халиуллин М.И. Влияние межпредметных связей на формирование компетенций будущих специалистов // Известия КГАСУ. 2013. №3(25) С.154-159. |
For citations: | Bikchentaeva R.R., Khaliullin M.I. Influence of interdisciplinary communications on formation of competences of future experts // Izvestiya KGASU. 2013. №3(25) P.154-159. |