Анкета автора(ов)
Фамилия, имя, отчество, учёная степень, звание, должность. Полное и сокращённое наименование организации, адрес организации. | Дуцев М.В. – кандидат архитектуры, доцент E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Нижегородский государственный архитектурно-строительный университет Адрес организации: 603950 Нижний Новгород, ул. Ильинская, д. 65 |
Название статьи. | Современные авторские концепции архитектурно-художественного синтеза |
Аннотация. | Статья посвящена анализу современных авторских концепций архитектурно-художественного синтеза. Автор статьи трактует концепцию каждого мастера архитектуры как синтезирующее ядро в междисциплинарном культурном и научном пространстве, а также в контексте среды города. Интеграционные взаимодействия раскрываются в статье по различным взаимосвязанным направлениям: средовому, функциональному и образно-символическому, – на примере анализа индивидуальных творческих концепций мастеров современной архитектуры. В статье с позиции интегрального синтеза индивидуального языка архитектора, историко-культурного контекста и художественной концепции произведения рассматриваются современные постройки Р. Мейера, К. Портзампарка, П. Эйзенмана, Я. Херцога и П. де Меррона, Р. Кулхаса, и Ж. Нувеля. |
Ключевые слова. | Архитектурно-художественный синтез, архитектурная концепция, авторский язык архитектора, пространство современного города, искусство, коммуникативность, художественная концепция. |
First name, Middle name, Last name, Scientific degree, Scientific rank, Current position. Full and brief name of the organization, The organization address. | Dutsev M.V. – candidate of architecture, associate professor E-mail: Этот e-mail адрес защищен от спам-ботов, для его просмотра у Вас должен быть включен Javascript Nizhny Novgorod State University of Architecture and Civil Engineering The organization address: 603950, Nizhny Novgorod, Ilinskaja, 65 |
Title of the article | Contemporary authors’ concepts of architecture and art synthesis |
Abstract. | The article is devoted to the analysis of contemporary concepts of architecture and art synthesis of different authors and the integrating role of art in the creative work of an architect. Integration interactions are revealed in various interconnected directions: environmental, functional, and figurative-symbolical, – by the analysis of individual creative concepts of masters of modern architecture. Each architect develops an author’s vision, his own individual plastic language as a personal comprehensive system of methods and principles. The author treats the concept of each architect as a synthesizing kernel in the interdisciplinary cultural and scientific space, and also in a context of the urban environment. Revelation of a communicative potential an author’s approach possesses of is an important aspect of the article. The architectural-art synthesis is treated as an instrument for a dialogue between architect and customer (real or potential); between architects of various schools and convictions; between architectural designs in the urban space. The article pays special attention to cultural objects (museums, galleries, art centers, concert halls, art schools, outdoor urban environment), which manifest an individual creative style of an author more frequently than others. Creative concepts and modern designs of R. Meier, K. Portzampark, P. Eizenman, J. Hertsog and P de Merron, R. Kulhas and Z. Nuvel are considered from a position of integrated synthesis of the architect’s individual language, a historical and cultural context and an artistic concept of a product. |
Keywords. | Architecture-art synthesis, architectural concept, author's language of an architect, space of a modern city, art, communicativeness, art concept. |
Для цитирования: | Дуцев М.В. Современные авторские концепции архитектурно-художественного синтеза // Известия КГАСУ. 2012. №1(19) С.7-16. |
For citations: | Dutsev M.V. Contemporary authors’ concepts of architecture and art synthesis // Izvestiya KGASU. 2012. №1(19) P.7-16. |